OBLIGATORISK MARSHALLING PÅ FORPLADS
EASA har besluttet at parkering på forpladser ikke længere må ske ”on own discretion”. Pr. 1. januar indfører RKE derfor marshalling for alle luftfartøjer på Forpladsen. Luftfartøjer skal endvidere marshalles ud fra deres p-plads, når de forlader Forpladsen. Indtil systemerne kan indarbejdes i AIP’en, vil der derfor blive udsendt følgende NOTAM’s: • ”UNLESS OTHERWISE INSTRUCTED BY ATC PRIOR TO ENTERING APRON HOLD ON TWY G OR E FOR MANDATORY MARSHALLER GUIDANCE TO PARKING” • “FOR START-UP CLEARANCE ON APRON, CONTACT ATC ON 118.900MHz, AND STD-BY FOR MARSHALLER”. Vi vil selvfølgelig søge at holde ventetid på marshalleren til et absolut minimum, men jeg forventer, at der i visse tilfælde vil kunne opstå ventetid. Derfor vil min opfordring til jer være, at I fra nytår kalder op til tårnet i luftfartøjer, selvom I bare skal fra hangarområdet til Apron. Ligeledes kan det være en overvejelse for jer, om det giver mening at afgå fra forpladsen, eller om det giver bedre mening at starte turen fra hangarområdet. Vi står selvfølgelig klar til at hjælpe jer med marshaller, hvis I har behov for at benytte forpladsen. For luftfartøjer, som skal bugseres til Forpladsen, bedes I kontakte vagthavende briefer på tlf. 32 31 62 55, inden bugseringen startes og helst med 15 minutters advis, så vi har mulighed for at planlægge jeres bugsering på forpladsen og undgå ventetid. Denne proces vil pågå, indtil radiokravet implementeres.
EASA har besluttet at parkering på forpladser ikke længere må ske ”on own discretion”. Pr. 1. januar indfører RKE derfor marshalling for alle luftfartøjer på Forpladsen. Luftfartøjer skal endvidere marshalles ud fra deres p-plads, når de forlader Forpladsen. Indtil systemerne kan indarbejdes i AIP’en, vil der derfor blive udsendt følgende NOTAM’s: • ”UNLESS OTHERWISE INSTRUCTED BY ATC PRIOR TO ENTERING APRON HOLD ON TWY G OR E FOR MANDATORY MARSHALLER GUIDANCE TO PARKING” • “FOR START-UP CLEARANCE ON APRON, CONTACT ATC ON 118.900MHz, AND STD-BY FOR MARSHALLER”. Vi vil selvfølgelig søge at holde ventetid på marshalleren til et absolut minimum, men jeg forventer, at der i visse tilfælde vil kunne opstå ventetid. Derfor vil min opfordring til jer være, at I fra nytår kalder op til tårnet i luftfartøjer, selvom I bare skal fra hangarområdet til Apron. Ligeledes kan det være en overvejelse for jer, om det giver mening at afgå fra forpladsen, eller om det giver bedre mening at starte turen fra hangarområdet. Vi står selvfølgelig klar til at hjælpe jer med marshaller, hvis I har behov for at benytte forpladsen. For luftfartøjer, som skal bugseres til Forpladsen, bedes I kontakte vagthavende briefer på tlf. 32 31 62 55, inden bugseringen startes og helst med 15 minutters advis, så vi har mulighed for at planlægge jeres bugsering på forpladsen og undgå ventetid. Denne proces vil pågå, indtil radiokravet implementeres.
 

Flight plans

Remember to check NOTAM before planning a flight. PPR may be required in periods over the summer for flights from/to Roskilde Airport. Contact Roskilde Briefing / ARO on 3231 6255.PPR can only be given on days when there is a notam out with a claim for PPR.No request for PPR is received on days when there is no Notam with a requirement for PPR.

Abbreviated flight plan (STRIP) - only in Danish

An abbreviated flight plan may be submitted by clicking here, if your aircraft is registered for it.

If your aircraft is not registered for automatic submission of abbreviated flight plans, you may call the Airport Office on: tel +45 3231 6220blobid1.png.

Must be submitted a minimum of one hour before departure.

 

ATS Flight plan

You can submit an ATS flight plan at Naviairs homepage.

Direct link to Naviair: Briefing Denmark - Naviair

Areas for airwork

Click on this link to get a map over areas for airwork

Demarcated area at Roskilde Airport

As part of the adaption of current EU regulations at Roskilde Airport, a special area is established for operation of flights without security status, e.g.: smaller aircrafts, operations without passengers, mail and freight, etc.

You can read more about it in this pdf - click here