OBLIGATORISK MARSHALLING PÅ FORPLADS
EASA har besluttet at parkering på forpladser ikke længere må ske ”on own discretion”. Pr. 1. januar indfører RKE derfor marshalling for alle luftfartøjer på Forpladsen. Luftfartøjer skal endvidere marshalles ud fra deres p-plads, når de forlader Forpladsen. Indtil systemerne kan indarbejdes i AIP’en, vil der derfor blive udsendt følgende NOTAM’s: • ”UNLESS OTHERWISE INSTRUCTED BY ATC PRIOR TO ENTERING APRON HOLD ON TWY G OR E FOR MANDATORY MARSHALLER GUIDANCE TO PARKING” • “FOR START-UP CLEARANCE ON APRON, CONTACT ATC ON 118.900MHz, AND STD-BY FOR MARSHALLER”. Vi vil selvfølgelig søge at holde ventetid på marshalleren til et absolut minimum, men jeg forventer, at der i visse tilfælde vil kunne opstå ventetid. Derfor vil min opfordring til jer være, at I fra nytår kalder op til tårnet i luftfartøjer, selvom I bare skal fra hangarområdet til Apron. Ligeledes kan det være en overvejelse for jer, om det giver mening at afgå fra forpladsen, eller om det giver bedre mening at starte turen fra hangarområdet. Vi står selvfølgelig klar til at hjælpe jer med marshaller, hvis I har behov for at benytte forpladsen. For luftfartøjer, som skal bugseres til Forpladsen, bedes I kontakte vagthavende briefer på tlf. 32 31 62 55, inden bugseringen startes og helst med 15 minutters advis, så vi har mulighed for at planlægge jeres bugsering på forpladsen og undgå ventetid. Denne proces vil pågå, indtil radiokravet implementeres.
EASA har besluttet at parkering på forpladser ikke længere må ske ”on own discretion”. Pr. 1. januar indfører RKE derfor marshalling for alle luftfartøjer på Forpladsen. Luftfartøjer skal endvidere marshalles ud fra deres p-plads, når de forlader Forpladsen. Indtil systemerne kan indarbejdes i AIP’en, vil der derfor blive udsendt følgende NOTAM’s: • ”UNLESS OTHERWISE INSTRUCTED BY ATC PRIOR TO ENTERING APRON HOLD ON TWY G OR E FOR MANDATORY MARSHALLER GUIDANCE TO PARKING” • “FOR START-UP CLEARANCE ON APRON, CONTACT ATC ON 118.900MHz, AND STD-BY FOR MARSHALLER”. Vi vil selvfølgelig søge at holde ventetid på marshalleren til et absolut minimum, men jeg forventer, at der i visse tilfælde vil kunne opstå ventetid. Derfor vil min opfordring til jer være, at I fra nytår kalder op til tårnet i luftfartøjer, selvom I bare skal fra hangarområdet til Apron. Ligeledes kan det være en overvejelse for jer, om det giver mening at afgå fra forpladsen, eller om det giver bedre mening at starte turen fra hangarområdet. Vi står selvfølgelig klar til at hjælpe jer med marshaller, hvis I har behov for at benytte forpladsen. For luftfartøjer, som skal bugseres til Forpladsen, bedes I kontakte vagthavende briefer på tlf. 32 31 62 55, inden bugseringen startes og helst med 15 minutters advis, så vi har mulighed for at planlægge jeres bugsering på forpladsen og undgå ventetid. Denne proces vil pågå, indtil radiokravet implementeres.
 

Night operations

Night operations in the period between 22.00 and 07.00 local time

Opening fee

  • Under 2.000 kg MTOW                    DKK 1.000,00   (approx. 133,- Euro)
  • 2.000 - 9.999 kg MTOW                  DKK 3.000,00   (approx. 400 Euro)
  • 10.000 kg MTOW and above            DKK 5.000,00   (approx. 533 Euro)

The fee covers 1 flight for 1 hour from the first operation. After that, an additional fee is calculated per started hour.

 

Fueling, De-icing, Toilet Service (Start fee)

DKK 2.050,00   (approx. 273,- Euro)

 

Rescue and firefighting service

For both commercial and non-commercial flights, Roskilde Airport must provide rescue and firefighting service.

PPR is requested before 21.00 local time on the same day

Base amount per started hours:   

  • CAT 3: DKK 2.000,00   (approx. 266 Euro)
  • CAT 4: DKK 3.000,00   (approx. 400 Euro)
  • CAT 5: DKK 4.000,00   (approx. 533 Euro)
  • CAT 6: DKK 5.000,00   (approx. 666 Euro)
  • CAT 7: DKK 6.000,00   (approx. 933 Euro)